« »Marketing op koers

Gepubliceerd op 28-01-2016

 jouw Marketing Plan

Hoe op koers te blijven om jouw marketing doelstellingen te bereiken

Zelfs al heb je een marketing plan waarin je acties onderneemt voor het aanboren van nieuwe klanten, is het maar al te gemakkelijk om de focus te verliezen en beland je maar al te vaak op een zijspoor dat niet voldoet aan jouw marketing en business doelen.

Vraag je maar eens af - hoe vaak je echt tijd plant om te werken aan jouw bedrijf in plaats van alleen in het bedrijf?
Als je dit niet regelmatig doet verlies je uitzicht en inzicht op het enorm noodzakelijk proces voor de groei van jouw bedrijf in al haar facetten!

Als je bemerkt dat jouw acties niet voldoen c.q. niet resulteren in de zakelijke gestelde doelen dan zijn hier drie stappen die je nu kunt nemen om door te schakelen naar een hogere versnelling en je jouw doelen alsnog kunt realiseren.

Ik denk, dat als je ver verwijdert bent van het resultaat van jouw doelstellingen, er een belangrijke oorzaak te vinden is in het feit dat je het proces van het werken aan jouw bedrijf te weinig aandacht hebt gegeven en verstrikt bent geraakt in de details van het werken in het bedrijf.

Immers, zeker bij het kleine MKB, werk je vaak uitvoerend keihard mee en besteed je vele uren aan jouw producten en/of diensten. Het is dus relatief gemakkelijke om in deze val te trappen.
Er moet geld verdient worden en service verleent worden aan jouw klanten. Het kan soms belangrijker zijn om je daar op te richten en dan laat je snel de planning voor later.

Natuurlijk, er moet goede service geleverd worden aan klanten, maar als je wilt dat jouw bedrijf groeit moet je regelmatig de tijd te nemen voor strategische planning.

Daardoor maak je het verschil tussen het slingeren van goede ideeën en meevallers naar het komen tot duurzame bloei en groei.

 De meest eenvoudige manier om de draad weer op te pakken in het bereiken van je doelen is om deze eenvoudige 3 oefeningen uit te voeren.

 

Status Controle
Als je amper tijd neemt om jouw status te controleren, te bekijken waar jouw bedrijf nou eigenlijk staat, is het vrijwel onmogelijk om te weten waar jouw toekomst ligt!

Het is echt noodzakelijk dat je de tijd neemt om helder te noteren wat je doet en hoe vaak je iets doet, bijvoorbeeld:

  • Welke marketingstrategieën pas je toe of überhaupt één?
  • Wanneer, waar en hoe pas je deze toe?
  • Welke resultaten hebben ze opgeleverd?
  • Wat heb je geleerd van dit proces?
  • Wat heb je aangepast (of kon je aanpassen) om een ??beter resultaat te krijgen?

Je zou dit voor de verschillende onderdelen c.q. werkzaamheden van jouw bedrijf kunnen doen, zoals bijvoorbeeld:

  • Hoe interesseer ik prospects?
  • Hoe haal ik een nieuwe klant binnen?
  • Wat doe ik aan klantbinding?
  • Hoe wordt mijn service/dienst/product ervaren?
  • Hoe lopen mijn interne bedrijfsprocessen, administratie etc.?

Heroriëntatie
Als je eenmaal jouw status opnieuw hebt bepaald weet je wat de basis is van waaruit er gewerkt moet worden.

De volgende stap is om je te oriënteren op de stappen die genomen moeten worden om je doelen te bereiken (of welke doelen je opnieuw wilt bepalen).

Bij de uitoefening van deze heroriëntatie, zoals je zult ervaren, worden er hiaten duidelijk in jouw strategie tussen wat je misschien denkt dat je aan het doen bent en wat je daadwerkelijk doet. 

Wat je dacht dat veel bijdraagt aan jouw resultaat en wat feitelijk bijdraagt.

Voor elk van deze hiaten geldt;

  • Is het herstellen van het gevonden hiaat nog steeds een prioriteit voor het groeien van mijn bedrijf?
  • Wat zal mijn rendement van deze investering zijn als ik me concentreer op het oplossen van mijn hiaat? (dit kan tijd, energie of financieel zijn)
  • Wat moet ik doen, hebben of zijn om dit hiaat in mijn bedrijfsstrategie te dichten?
  • Welke mentaliteitsverschuiving moet ik (eventueel) maken om dit hiaat te overwinnen?

Als je deze vragen beantwoordt begin je een ??nieuwe Focus te ontwikkelen voor jezelf en jouw bedrijf, en wat nog belangrijker is; ook voor wat je moet doen om dit te laten gebeuren.

Commitment
Denk eens terug aan het enthousiasme dat je voelde toen je voor het eerst doelen ging opstellen? Je was overtuigd, gedreven en niets zou je kunnen stoppen, toch?

Dan is het nu weer tijd om die energie te herontdekken en er weer helemaal voor te gaan om het te laten gebeuren!

De eerste stap die ik je vraag te nemen is om het woord ‘proberen’ te verbannen uit jouw vocabulaire.
Je gaat iets doen of je gaat iets niet doen. Iets proberen te doen bestaat eigenlijk niet eens! Het kan slagen of niet natuurlijk.

Denk eens na over het verschil, qua gevoel, in deze twee zinnen:

 

1 "Ik ga proberen om mijn doelen te bereiken"

2  "Ik ga mijn doelen bereiken"

Ik garandeer je dat de eerste zin jou nog steeds die twijfel geeft (je vraagt je af of het echt wel mogelijk is of dat je misschien een beetje naïef bent om te denken dat je jouw gewaagde doel zou kunnen bereiken).

Ik garandeer je ook dat de tweede, terwijl die misschien een beetje uitdagend aanvoelt of een eng zelfs, een gevoel geeft van nieuwe vastberadenheid en enthousiasme, een gevoel van dat niets jou nog kan stoppen!

 

Zo, nu heb je het pad helder om jouw vernieuwde basis vast te stellen, een frisse focus op wat je moet doen om jouw doelen te bereiken en een nieuw commitment te maken over wat er moet gebeuren - Enige dat overblijft is; actie ondernemen!

Dit is wat je kunt overwegen: 

1) Beoordeling
Reserveer 15 minuten per dag komende week en kies elke dag een ander deel van jouw bedrijf om daarvan de status te controleren. Tegen het einde van die week heb je een goed overzicht van waar je nu precies bent en waar de hiaten in jouw bedrijfsplan/-strategie, marketing en leveringen etc. zitten.

2) Heroriënteren
Beslis precies welke acties je moet nemen om de hiaten in jouw bedrijf in te vullen en noteer de tijdstermijn die daar voor nodig denkt te hebben.

Voer voor elke strategische actie een controle in en vraag jezelf af hoe deze actie jouw zal helpen je dichter bij jouw doel te brengen.
Als het overbodig is of dat er een wonder moet gebeuren om een doel te bereiken vraag jezelf dan af of het gedaan moet worden. Kan het worden uitgesteld of uitbesteed of gedelegeerd.

3) Commitment
Neem nog eens tijd om jezelf eraan te herinneren waarom je een bepaald doel wilde bereiken. Zodra je weer helder hebt WAAROM, wordt het een stuk gemakkelijker om je weer te committeren om datgene te doen wat gedaan moet worden om dat doel te bereiken!

Elimineer de ‘proberen’ mentaliteit en besluit ofwel het te doen of niet te doen, afhankelijk van de vraag of het WAAROM belangrijk genoeg is voor jou.

1449681882e22e26930694a9c098051419a03a5c54.jpg