« »Meest gemaakte marketingfouten II

Gepubliceerd op 28-10-2015

 Voorkom de meeste gemaakte marketingfouten! Deel II

Bullzeye laat zien hoe u kunt en gaat groeien. Marketing is voor groei onontbeerlijk.
Laat u bij de hand nemen door een gerenomeerd reclamebureau die wijst u de weg!

6. Onvoldoende gebruik maken van feedback
De verkoop eindigt niet bij het zetten van een handtekening onder een contract. Dan begint het pas allemaal. De verkoper denkt: "ik heb de klant gewonnen". De koper denkt: "ik heb het hem gegund". Deze twee zienswijzen staan lijnrecht tegenover elkaar. Vraag aan elke klant steeds opnieuw: "Hoe waardeert u onze inspanningen en wat kunnen wij verbeteren?" Neem elke suggestie serieus. Als u echt luistert naar uw klanten zult u nooit falen.

7. Geen specifieke marketingdoelstellingen
Bepaal elk jaar opnieuw wat het doel is van uw marketinginspanningen. Wat wilt u bereiken? Waarom? Hoe gaat u het aanpakken? Zie elke euro die u besteedt aan marketing als een investering. Wat is de return on investment? Wees specifiek en controleer wat de resultaten zijn van uw acties. Stel jaarlijks een marketingkalender samen. Vermeld op deze kalender de belangrijkste feestdagen, evenementen en contactmomenten met uw klanten en prospects.

8. Te weinig informatie
Geef uw klanten en prospects alle benodigde informatie. Neem zelf rustig de tijd om informatie in te winnen over de beoogde doelgroep. Durf het aan om lange teksten voor uw verkoopmateriaal te schrijven. Zorg dat het blijft boeien. Verplaats uzelf in de wereld van uw doelgroep en pas daarop uw boodschap aan.

9. Verkeerde keuze van leveranciers
Kies niet uitsluitend voor de goedkoopste leveranciers. Goedkoop is vaak duurkoop. Verwacht van de goedkoopste leverancier niet de beste service. Dat is onmogelijk voor "uitgeklede" prijzen. Mik op langdurige en voor beide partijen profijtelijke relaties.

 

10. Het beleid te snel wijzigen
Er zijn bedrijven die al jarenlang succes hebben met dezelfde marketingformule. Denkt u bijvoorbeeld maar eens aan "Zeeman textiel supers". Als u constant uw marketingbeleid aanpast weten u klanten niet meer waar u voor staat, met alle nare gevolgen van dien!

 Groeien met impact - Bullzeye

1445431423be8cf2c847d1806c002fe3a15c2e204b.jpg