« »Netwerken: Wat wel en wat niet?

Gepubliceerd op 17-07-2015

Wat wel

Zeg wat je wilt - pas als mensen weten wat je zoek, kunnen ze je helpen. Breng je omgeving op de hoogte van jouw wensen (baan of wat dan ook), zodat als een kans zich voordoet ze direct aan jou denken. Vergeet nooit: mensen vinden het leuk om te helpen en kennis te delen.

Toon interesse – verplaats jezelf in de ander. Door te luisteren weet je wat mensen voor je kunnen betekenen en leer je hoe jij anderen iets kunt geven. Oprechte interesse in andermans bezigheden zal je doen herinneren.

Help anderen – wie geeft, wordt rijkelijk beloond. Helpen kost weinig tijd en levert een contactmoment op. De waardering bij de andere partij is groot. Dus kom je een interessant artikel tegen, knip het uit en stuur door.

Oriënteer je op informele structuren – iedereen weet wie de CEO is, maar weet je ook wie invloedrijk zijn in een organisatie? Door de kat uit de boom te kijken, analyseer je wie welke invloed heeft.

Wees aardig tegen iedereen - de wereld is klein, de kans dat je iemand meerdere keren tegenkomt is groot. Je weet nooit wanneer iemand iets voor je kan gaan betekenen. Ook al vind je iemand niet leuk, blijf aardig, zodat je niets te verwijten valt.

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen - als je weet wat er speelt in je omgeving kun je meepraten met mensen. Wees wel overtuigd dat je weet waarover je spreekt. Een goede mening is een welkome aangelegenheid. Het dwingt respect af en blijft hangen.

Creëer een band met anderen – een band versoepelt je relatie. Zoek naar gezamenlijke interesses waarover je kunt praten of bezigheden. Blijf daarbij wel jezelf en schik je niet op alle mogelijke manieren naar de andere persoon.

Let op je kledingstijl – het is niet gepast dat jij in een spijkerbroek aankomt, terwijl iedereen in pak loopt of andersom.

Houd je mintspray en kauwgom bij de hand – en wees zuinig met eau de toilette. Nare of indringende luchtjes zijn onprettig en staan je contacten in de weg.

Lach - een glimlach is een goede basis voor een conversatie. Het werkt uitnodigend en straalt vriendelijkheid uit. Een lach laat zien dat je het leuk vindt met de ander in contact te komen, waardoor deze zich vervolgens op zijn gemak voelt.

Niet vergeten - zorg er voor dat je iets terug kunt geven: wat voor hulp of informatie dan ook. Netwerken levert idealiter winst voor beide partijen op.

Behandel anderen zoals je bij jezelf zou doen – dé gouden regel.

 

Wat niet

Direct met je visitekaartje zwaaien – bij netwerken draait alles om timing. Je geeft ook niet iedereen meteen je CV.

Verzuimen te reageren - als je niets van je laat horen, terwijl iemand heeft geprobeerd je te bereiken, kun je niet verwachten dat ze de volgende keer voor je klaar staan.

Ongenoegen laten blijken - ook al ben je het ergens niet mee eens of vind je een bijeenkomst saai. Laat het niet merken. Heel Hollands, maar niemand zit te wachten op geklaag.

Namen vergeten – gênant! Luister goed als mensen zich voorstellen en vraag eventueel of ze hun naam willen herhalen.

Angst hebben om te netwerken – niet nodig. Veel mensen hebben hun twijfels om met anderen in contact te komen. Ze bang zijn de indruk te wekken op hulp te vragen. De meeste mensen zijn juist blij als ze iets voor anderen kunnen betekenen!

Slechte voorbereiding - als het erop aankomt niet weten wat je moet doen en hoe je je moet gedragen.

Bluffen en opscheppen – daarmee stel je mensen niet op hun gemak, je opent eerder een machts- en positiestrijd.

Socialiseren – let wel, netwerken is een zakelijke activiteit. Houd je contacten formeel. Natuurlijk kunnen hieruit vriendschappen ontstaan, maar dat komt pas later.

Alleen bezig zijn met anderen - je moet ook aan jezelf en je ‘inhoud’ werken. Het is niet voldoende om alleen iemand te ontmoeten, te praten en anderen vragen je CV door te geven. Je presentatie is cruciaal voor een positieve of negatieve indruk.

Voortdurend doorratelen – als je vertelt, hou dan goed in de gaten of de ander het interessant vindt. Constateer je afdwalende blikken, gapende monden of verveelde bewegingen, geef het gesprek dan een andere wending.

Afspraken niet nakomen - zo verlies je geloofwaardigheid en als mensen je niet kunnen vertrouwen zullen ze je ook niet helpen.

 

1437116431ac25e6cbaa69f3de5f526b8a28c7ab8c.jpeg