Klanten piramide (deel 1)

Doelen en teamwork

Elk bedrijf staat of valt met het stellen en behalen van doelen. Zonder doelen gaat het niet. Deze doelen kunnen zowel praktisch als financieel zijn, en vaak is er een combinatie.
Voorbeelden van doelen:
• Verkopers: omzet, winst, verkoop binnen productgroepen, ontwikkeling van klantgroepen
• Administratie: verminderen van het aantal dagen open, beperken dubieuze vorderingen
• Service: aantal storingen of klachten, tijd per installatie
• Algemeen: klanttevredenheid, kwaliteit van de organisatie, image ?doelen worden gepland, worden gemeten en kunnen vervolgens worden bijgestuurd. Het is immers onmogelijk om op lange termijn accuraat te plannen. Het plannen van doelen gaat overigens over wat je wilt bereiken, en minder over wat je kunt bereiken. Dit is een zeer belangrijk verschil.

Doelen moeten stretchend, meetbaar en haalbaar zijn:
• Strechend: het heeft geen zin om doelen op te stellen die zonder extra inspanning (dus gewoon op je sloffen) gehaald kunnen worden. Dan is een doel geen doel, maar een onduidelijk meetmoment dat ergens in de schaduw voortkabbelt.
• Meetbaar: een doel moet permanent meetbaar zijn. Je kunt namelijk geen actiepunten definiëren om een target te behalen als je niet weet hoever je bent. Het aloude “meten is weten” dus...
• Haalbaar: doelen moeten redelijkerwijs wel haalbaar zijn

Als je doelen gaat vaststellen dan kun je gebruik maken van het SMART-principe:
• Specifiek: duidelijk en voor maar één interpretatie vatbaar
• Meetbaar: doelen moeten goed, steeds en duidelijk meetbaar zijn
• Acceptatie: doelen moeten geaccepteerd worden door degene die er verantwoordelijk voor is in de uitvoering
• Realistisch: doelen moeten haalbaar zijn
• Tijdgebonden: doelen moeten een duidelijke deadline hebben

Het bedrijfsdoel is de som van ALLE persoonlijke (zowel financiële als praktische) doelen!
Daarom is voor het behalen van doelen teamwork zo belangrijk. Als er ergens een doel niet
gehaald wordt dan moet dat elders goedgemaakt worden.

ABC-analyse in prospects, klanten en offertes
De omzet, de winst, uw salaris en het marktaandeel van bedrijven komen allemaal uit één bron:
de klanten van de onderneming.
En indien een bedrijf succesvol is dan doen deze klanten o.a. de volgende dingen:
- Ze kopen (méér) van u
- Ze bevelen uw bedrijf aan bij anderen
- Ze verheffen uw bedrijf tot de standaard in hun onderneming
- Ze testen en gebruiken producten en geven daar feedback over
- Ze gebruiken service en andere ondersteunende faciliteiten